Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, auttaa asiakaspalvelumme mielellään.

 

Sähkösopimus

K: Mille paikkakunnille toimitatte sähköä?
V: Toimitamme sähköä Kempeleen, Oulunsalon, Limingan, Lumijoen, Tyrnävän, Muhoksen ja Utajärven kuntien sekä Vaalan keskustan alueelle. Tarkastele sähkön jakelualuettamme kartalla (https://www.oulunseudunsahko.fi/Sahko/Sahkonsiirto/Sahkon-jakelualue)

K: Onko teiltä mahdollista saada sähköä sähkön jakelualueenne ulkopuolelle?
V: Myymme sähköä jäsenasiakkaille sähkön jakelualueemme ulkopuolelle ilman jäsenalennusta.

K: Miten teen sähkösopimuksen?
V: Voit tehdä sähkönmyyntisopimuksen helposti verkkosivuillamme  tai soittamalla asiakaspalveluumme 08 310 1313.

K: Olen muuttamassa, miten siirrän sähkösopimukseni uuteen osoitteeseen?
V: Muuttoilmoituksen voit tehdä kätevästi verkkosivuillamme.

K: Olen muuttamassa huomenna, enkä ole muistanut tehdä teille muuttoilmoitusta. Kuinka nopeasti sähköt on mahdollista saada uuteen asuntoon?
V: Uusi sähkönmyyntisopimus tai muuttoilmoitus tulee tehdä viimeistään 14 vrk ennen muuttopäivää. Sähköt voidaan kuitenkin kytkeä nopeammallakin aikataululla normaalin työajan puitteissa ma-pe klo 8-16.

K: Miten käy määräaikaisen sopimuksen muuttotilanteessa?
V: Määräaikainen sopimus ei siirry automaattisesti uuteen osoitteeseen. Jos sähkön mittaustapa pysyy samana, voit siirtää sopimuksen uuteen osoitteeseen asiakaspalvelussamme.

K: Miten jatkan päättymässä olevaa määräaikaista sopimusta?
V: Lähetämme uuden tarjouksemme hyvissä ajoin ennen sopimuksesi päättymistä. Toki voit jatkaa sitä myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

K: Voinko irtisanoa määräaikaisen sopimuksen?
V:Tekemällä määräaikaisen sopimuksen ostat sähköä samaan hintaan koko sopimuskauden ajan. Määräaikainen sopimus on molempia osapuolia sitova, eikä sitä voi muuttaa tai irtisanoa kesken sopimuskauden. Määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa tai siirtää uuteen osoitteeseen vain silloin, kun sähkönkäyttö päättyy muuton vuoksi.

K: Voinko tehdä määräaikaisen sopimuksen vaikka en tiedä kuinka kauan asun nykyisessä osoitteessani?
V: Voit, koska sähkösopimus tehdään aina tiettyä osoitetta koskevaksi. Muuton tullessa ajankohtaiseksi ilmoita siitä asiakaspalveluumme.

K: Voiko muuttotilanteessa olla voimassa yhtä aikaa kaksi sopimusta?
V: Kyllä. Tee sopimus uuteen osoitteeseen ja pidä entinen voimassa niin kauan kuin tarvitset sähköä.

K: Olen tehnyt uuden sopimuksen toisen sähköyhtiön kanssa. Miten irtisanon nykyisen sopimukseni?
V: Saamme tiedon uudesta sopimuksesta ilman erillistä ilmoitusta ja näin ollen sopimuksen päättäminen tapahtuu automaattisesti.

K: Voinko perua hätäisesti tehdyn sähkönmyyntisopimuksen?
V: Sinulla on sopimuksen tekohetkestä 14 vuorokautta aikaa perua sopimus. Peruutuksen syytä ei tarvitse kertoa.

K: Puhelinmyyjä soitti: Pyysin tarjouksen, mutta sainkin sopimuspaperit, mitä nyt teen?
V: Ota välittömästi yhteyttä sopimuksessa mainittuun asiakaspalvelunumeroon, ja ilmoita että et ole tehnyt sopimusta vaan olet pyytänyt kirjallisen tarjouksen. Myyjän velvollisuus on ilmoittaa peruutetusta sopimuksesta verkkoyhtiölle ja aikaisemmalle myyjälle.Mikäli peruutus myöhästyy, sähkösopimuksesi sitoo sinua sopimusajan loppuun saakka.

Sähkölasku

K: Mistä sähkölasku muodostuu?
V: Sähkön hinta muodostuu kolmesta osiosta: sähköenergiasta, sähkön siirrosta ja veroista. Sähköenergian osuuden voit kilpailuttaa ja ostaa haluamaltasi yhtiöltä. Voit tutustua erilaisiin sopimusvaihtoehtoihimme täällä.

Sähkön siirron osuuden veloittaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö. Siirtomaksuilla katetaan sähköverkon rakentamisesta, ylläpidosta ja sähkön mittauksesta aiheutuvia kustannuksia.

Verotus koskee myös sähköä. Sähköstä maksetaan sähköveroa ja huoltovarmuusmaksua, jotka laskuttaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö siirtomaksujen yhteydessä. Tämän lisäksi sähköstä maksetaan

K: Miksi minulle tulee kaksi sähkölaskua?
V: Sähkön myynti ja sähkön siirto on eriytetty toisistaan. Valitsemasi sähköenergian myyjä lähettää laskun sähkönmyynnistä ja paikallinen verkkoyhtiö sähkönsiirrosta. Jos käyttöpaikkasi on Oulun Seudun Sähkön verkon alueella ja  ostat sähköenergiasi Oulun Seudun Sähköltä, saat yhdistetyn laskun.

K: Voinko siirtää sähkölaskun eräpäivää?
V: Jos sinulla ei ole erääntyneitä maksuja, voit siirtää eräpäivää extranetissä enintään 30 päivää.

K: Olen hukannut sähkölaskuni, kuinka toimin?
V: Voit tarkastella sähkölaskujasi extranetissä.

K: Miten voin vaihtaa sähkölaskun e-laskuksi?
V: Voit vaihtaa paperisen laskun e-laskuksi verkkopankissasi, josta löydät myös tarkemmat ohjeet laskutustavan vaihtoon.

K: Miksi sain maksumuistutuksen Lindorff Oy:ltä enkä Oulun Seudun Sähköltä?
V: Olemme siirtäneet eräpäivän ohittaiden laskujen hoitamisen Lindorfille, puhelin 010 2700  345 ma - pe 8 - 20, la 10 - 15, palvelu@lindorff.fi, tekstiviestit 050 430 5526, perinta@oss.fi.

Extranet

K: Mikä on extranet?
V: Extranet on online-palvelu, jossa asiakkaamme voivat hoitaa yleisimpiä sähköön liittyviä asioita vuorokauden ajasta riippumatta. Extranetissä voit muun muassa tarkastella sähkönkulutustietojasi, selata vanhoja laskutustietoja ja siirtää sähkölaskun eräpäivää.

K: Miten voin rekisteröityä extranetiin?
V: Voit rekisteröityä palvelun käyttäjäksi täällä. Rekisteröitymiseen tarvittavat tiedot löydät sähkölaskustasi.

K:Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mistä saan uuden?
V: Saat uuden tunnuksen soittamalla asiakaspalveluumme 08 310 1313

K: Olen unohtanut salasanani, saanko tilattua uuden jostain?
V: Jos sinulla on käyttäjätunnus muistissa, voit tilata uuden salasanan täältä 

MeidänSähkö-tuotteet

K: Miten MeidänSähkö-tuotteet eroavat toisistaan?
V: Voit tutustua MeidänSähkö-tuotteisiin verkkosivuillamme ja valita itsellesi sopivimman. Asiakasneuvojamme kertovat mielellään lisää tuotteista ja auttavat sinua valinnassa. Ota yhteyttä puhelimitse 08 310 1313, niin valitaan yhdessä sinulle sopivin vaihtoehto.

K: Mistä löydän sähkön kilowattituntihinnat?
V: MeidänSähkö-tuotteiden hinnaston löydät verkkosivuiltamme. 

K: Mitä eroa on kausisähköllä ja yleissähköllä?
V: Yleissähkössä energiamaksu pysyy samana vuodenajasta riippumatta. Kausisähkössä sähkön hinta on eri talviarkipäivinä ja muina aikoina. Kausisähkö on pääsääntöisesti sähkölämmittäjien tuote ja yleissähköä käytetään puolestaan muissa kuin sähköllä lämmitettävissä kotitalouksissa.

Sähköosuuskunnan jäsenyys

K: Miksi minun kannattaisi liittyä jäseneksi?
V: Sähköosuuskunnan jäsenet saavat 15 % alennuksen ostamaan sähköstä ja kaukolämmöstä. Lisäksi tarjoamme jäsenimmelle pääsyn alueen eri tapahtumiin joko ilmaiseksi tai edullisella jäsenhinnalla.

K: Miten jäseneksi voi liittyä?
V: Pyydä jäsenhakemus sähköpostilla asiakaspalvelu@oss.fi tai soita asiakaspalvelunumeroon (08) 310 1313. Voit jättää myös yhteydenottopyynnön verkkosivujemme kautta. 

K: Paljonko jäsenyys maksaa?
V: Jäseneksi liityttäessä maksetaan kertaluonteinen 20 € jäsenmaksu, joka peritään uusilta asiakkailta sähkölaskun yhteydessä.

K: Edellyttääkö etujen saaminen jäsenen osallistumista jäsenosuuskunnan toimintaan?
V: Kaikki jäsenet saavat jäsenalennuksen riippumatta siitä, osallistuvatko he jäsenosuuskuntansa toimintaan vai eivät. 

 

 

 

 

Suomen edullisinta sähköä

Meiltä saat sähkösopimuksen aina edullisesti. Vertaa tuotteita ja löydä itsellesi paras vaihtoehto. Haluamme tarjota jäsenasiakkaillemme edullista sähköenergiaa.

Lue lisää

MeidänAurinko avaimet käteen -toimitus

MeidänAurinko avaimet käteen -toimitukseen sisältyy kaikki mitä tarvitset omaan aurinkovoimalaan. Saat aurinkoenergiajärjestelmän huolellisesti suunniteltuna, täysin käyttövalmiina ratkaisuna.

Lue lisää

Meidän energiayhtiö

Oulun Seudun Sähkö tarjoaa toiminta-alueensa asiakkaille sähköenergian myyntiä ja kaukolämpöä. Jäsenasiakkaat saavat 20 % alennuksen sähkön -ja kaolämmönenergiamaksuista.

Lue lisää