Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, auttaa asiakaspalvelumme mielellään.

Sähköosuuskunnan jäsenyys

K: Kuka voi liittyä jäseneksi?
V: Henkilöasiakas, jolla on sähkön- tai lämmönkäyttöpaikka Oulun Seudun Sähkön verkkoalueella, voi liittyä sähköosuuskunnan jäseneksi.

K: Miksi minun kannattaa liittyä jäseneksi?
V: Sähköosuuskunnan jäsenet saavat alennusta Oulun Seudun Sähköltä ostamastaan lämpöenergiasta ja Oomilta ostamastaan sähköenergiasta. Jäsenet voivat myös hyödyntää Oulun Seudun Sähkön tarjoamissa avaimet käteen -kaukolämpöremonteissa 10 vuoden korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Lisäksi tarjoamme jäsenimmelle muitakin etuja kuten pääsylippuja alueen tapahtumiin joko ilmaiseksi tai edullisella jäsenhinnalla.

K: Miten jäseneksi voi liittyä?
V: Ota yhteyttä asiakaspalveluumme (08) 310 1313 tai pyydä jäsenhakemus sähköpostilla asiakaspalvelu@aspa.oss.fi. Voit myös täyttää yhteydenottopyynnön yhteystiedot-sivun alaosasta löytyvän lomakkeen kautta. 

K: Paljonko jäsenyys maksaa?
V: Jäseneksi liityttäessä maksetaan kertaluonteinen 20 € jäsenmaksu. Jos jäsenyytesi jostain syystä päättyy, jäsenmaksu palautetaan.

K: Edellyttääkö etujen saaminen jäsenen osallistumista jäsenosuuskunnan toimintaan?
V: Kaikki jäsenet saavat jäsenalennuksen riippumatta siitä, osallistuvatko he jäsenosuuskuntansa toimintaan vai eivät. 
 

Sähkölasku

K: Mistä sähkölasku muodostuu?
V: Sähkön hinta muodostuu kolmesta osiosta: sähköenergiasta, sähkönsiirrosta ja veroista.
Sähkönsiirron osuus on noin kolmannes sähkölaskusta. Toisen kolmanneksen muodostaa sähköenergian myynti ja kolmannes sähkölaskusta on veroa. Sähköenergian osuuden voit kilpailuttaa ja ostaa haluamaltasi yhtiöltä.

Sähkön siirron osuuden veloittaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö. Siirtomaksuilla katetaan sähköverkon rakentamisesta, ylläpidosta ja sähkön mittauksesta aiheutuvia kustannuksia.

Verotus koskee myös sähköä. Sähköstä maksetaan sähköveroa ja huoltovarmuusmaksua, jotka laskuttaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö siirtomaksujen yhteydessä.

K: Miksi minulle tulee kaksi sähkölaskua?
V: Sähkön myynti ja sähkönsiirto on eriytetty toisistaan. Valitsemasi sähköenergian myyjä lähettää laskun sähkönmyynnistä ja paikallinen verkkoyhtiö sähkönsiirrosta. Jos käyttöpaikkasi on Oulun Seudun Sähkön verkon alueella ja ostat sähköenergiasi Oomi Energialta, saat yhden yhdistetyn laskun.

K: Voinko siirtää sähkölaskun eräpäivää?
V: Laskujen maksamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä maksuneuvontaan: www.ropo-online.fi ja puh. sähkölaskut 09 4246 1354 ja lämpölaskut 09 4246 1319. Maksuneuvonta palvelee: ma-pe klo 8-20, la 10-15. 

K: Miksi sain maksumuistutuksen Ropo Capital Oy:ltä enkä Oulun Seudun Sähköltä?
V: Maksuaikaan, laskun maksamiseen ja perintään liittyviä asioita hoitaa puolestamme Ropo Capital, www.ropo-online.fi ja puh. sähkölaskut 09 4246 1354 ja lämpölaskut 09 4246 1319, ma-pe klo 8-20, la 10-15. 
 

Sähkönmyyntisopimus

K: Myykö Oulun Seudun Sähkö myös sähköenergiaa? 
V: Sähkönmyyntimme hoitaa nykyisin myyntiyhtiö. 1.4.2020 alkaen jäsenalennetun sähkömme myyntiyhtiönä on toiminut Oomi Energia, jonka osaomistaja Oulun Seudun Sähkö on.

 K: Mikä on Oomi Energia?
V: Oomi Energia on uusi, 1.4.2020 toimintansa aloittanut sähkönmyyntiyhtiö, joka hoitaa jatkossa osakasyritystensä sähkönmyynnin. Oomi Energia ovat perustaneet Vantaan Energia, Pori Energia, Lahti Energia, Oulun Seudun Sähkö sekä Oulun Sähkönmyynti ja sen osakkaat: Oulun Energia, Tornion Energia, Haukiputaan sähköosuuskunta, Raahen Energia, Rantakairan Sähkö ja Tenergia. Kaikilla on pitkä ja vakaa kokemus sekä varma paikallistuntemus Suomen sähkömarkkinoista. 

K: Miksi Oulun Seudun Sähkö ei enää hoida sähkönmyyntiä itse?
V: Suomessa sähkömarkkinat ovat hajautuneet ja kovasti kilpaillut. Uuden yhtiön myötä olemme aiempaa kilpailukykyisempiä. Tämä antaa meille paremman mahdollisuuden tuottaa asiakkaidemme toivomia arkea helpottavia uudenlaisia energian kulutukseen liittyviä ympäristöystävällisiä palveluja ja tuotteita.
 

Online-palvelut

K: Mikä on Extranet?
V: Oulun Seudun Sähkön online-palvelut toimivat aikaisemmin nimellä Extranet. Uudet Online-palvelut ovat korvanneet  Extranet-palvelun.

K: Mistä löydän sähköiset asiakastietoni?
V: Online-palvelumme kautta asioit silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Palvelu on avoinna aina ja saat sen kautta sähköverkko- ja kaukolämpösopimukseen sekä laskutukseen liittyvät tiedot helposti ja ajantasaisesti. Tietoa Online-palveluistamme löydät osoitteesta www.oss.fi/online.

 K: Miten Online-palveluihin rekisteröidytään?
V: Rekisteröityminen palveluun tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 

K: Näenkö sähkönmyynnin ja -siirron samasta Online-palvelusta?
V: Sähkönmyyntisopimukseen liittyvät tiedot löydät sähkönmyyjän online-palvelusta, kysythän palvelusta lisää omalta sähkönmyyjältäsi. Ostaessasi sähkösi Oomilta, näet kokonaissähkölaskun Oomin Onlinessa.

Jäsenalennetun sähkömme myy

Alueemme paras valokuituliittymä

Oulun Seudun Sähkö 100 vuotta

Tutustu 100-vuotisjuhlasivustoon