Usein kysyttyä valokuidusta
Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä valokuituun liittyen. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään, mikäli et löydä vastausta kysymykseesi.
Yleistietoa valokuidusta
Valokuitu on erittäin ohut, lasista valmistettu johdin, jota pitkin signaali siirtyy valon (laser/led) muodossa. Valokuitu on ominaisuuksiltaan ja tiedonsiirtokyvyltään ylivoimainen kuparikaapeleihin ja langattomiin yhteyksiin verrattuna.
Valokuitu on ainoa luotettava, pitkän aikavälin tietoliikenneyhteys, joka riittää kattamaan myös tulevaisuuden tietoliikennetarpeet. Se on luotettava, kapasiteetiltaan rajaton ja toimintavarma – niin etätyöt, valvonta kuin erilaisten etäjärjestelmien hyödyntäminen on mahdollista valokuidun avulla. Valokuitu korvaa nykyiset internet-liittymäsi kokonaan, jolloin et tarvitse niitä enää.
Valokuitu on nopein tiedonsiirtomuoto, joka takaa tasaisen ja varman yhteyden kaikkiin käyttötarpeisiin. Toisin kuin mobiiliyhteydet, valokuituyhteys ei perustu jaettuihin resursseihin. Langattomien 4G- ja 5G-verkkojen kaista jaetaan useiden käyttäjien kesken, mikä voi heikentää yhteyden laatua erityisesti ruuhka-aikoina. Lisäksi mobiilisignaalin kantama ja ympäristötekijät voivat vaikuttaa yhteyden vakauteen.
Toimiakseen valokuitu tarvitsee kuitupäätelaitteen, joka sisältyy MeidänKuitu-valokuituliittymän hintaan. Verkon langatonta jakamista varten tarvitaan vastaavasti reititin, jonka saat kätevästi kauttamme liittymätilauksen yhteydessä.
Liittymismaksu laskutetaan, kun valokuituliittymä on toimitettu palvelusopimuksen mukaisesti. Emme peri ennakkomaksuja.
Kyllä voi, voit päivittää joko laajakaistan nopeutta tai palvelukokonaisuutta. Muutos ei vaadi toimenpiteitä kiinteistössäsi. Muutos tulee voimaan seuraavasta laskutuskaudesta.
Kyllä voi, saman omistajan kiinteistöihin voidaan rakentaa kattava sisäverkko. Sisäverkoksi suosittelemme valokuitua sen sähköjohtamattomuuden vuoksi.
Ei ole, sillä kiinteistökaapelit eivät sisällä metallijohtimia ja runko- sekä jakelukaapelit ovat maadoitettuja. Mahdolliset sähkökatkokset vaikuttavat ainoastaan valokuituun kytkettävien laitteiden sähkönsyöttöön ja sitä kautta yhteyden toimintaan. Suosittelemme suojaamaan sähköiset laitteet sähköverkon ja laitteen väliin sijoitettavan ylijännitesuojan avulla.
Tilaaminen ja sopimukset
Uusilla valokuitualueilla liittymä kannattaa tilata hyvissä ajoin ennen varsinaisen rakennustyön alkamista. Verkon suunnittelun kannalta on erittäin tärkeää, että tilaus tehdään mahdollisimman pian. Liittymän hankkimisen ehdoton takaraja on, kun alueellasi tehdään liittymien alituksia (valmistelevat työt). Valmiilla valokuitualueilla ennen kesää tehdyt tilaukset pyritään rakentamaan saman kesän aikana.
Pääsääntönä voidaan pitää, että kun kaivuri on kulkenut tontin ohi, ei 100 euron liittymämaksua voida enää taata.
Liittymän voi tilata mökille eri hintaan, mikäli alueen läheisyydessä on muita vakituisia tilaajia. Valokuituliittymä on kuitenkin 24 kk määräaikainen sopimus, eikä liittymää ole mahdollista sulkea hetkellisesti ensimmäisen kahden vuoden aikana.
Sopimusta voi jatkaa toistaiseksi voimassa olevana, jolloin liittymän irtisanomisaika on tyypillisesti 1–2 viikkoa. Pitkiin määräaikaisiin sopimuksiin ei kannata sitoutua, joten jos nykyinen operaattori ei suostu toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen, kannattaa liittymä kilpailuttaa muualla. Mobiililiittymän (“mokkula”) kilpailuttaminen on varsin helppoa: sinun tarvitsee vain vaihtaa toisen operaattorin sim-kortti langattomaan reitittimeen.
Saat tilausvahvistuksen 3–5 arkipäivän sisällä. Mikäli näin ei tapahdu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Suunnittelijamme ottaa sinuun yhteyttä hyvissä ajoin ennen kiinteistöhaaran rakentamista ja sopii kanssasi suunnittelukäynnistä. Sen aikana käytte läpi, miten valokuitu kannattaa rakentaa ja mihin päätelaite asennetaan.
Laajakaistapalveluiden jäsenalennus myönnetään vain henkilölle, jonka nimissä jäsenyys on. Jos taloutesi valokuitusopimus on eri henkilön nimissä kuin jäsenyys, voit hyödyntää jäsenalennuksen siirtämällä valokuituun liittyvät sopimuksen jäsenen nimiin. Saat alennuksen heti, kun uudet tiedot on päivitetty järjestelmiin. Huomaathan, että jäsenalennusta ei myönnetä takautuvasti.
Tee sopimuksen siirto jäsenenä olevan henkilön nimiin olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme: (08) 310 1313 / asiakaspalvelu@aspa.oss.fi
Valokuidun rakentaminen
Rakentaminen alkaa vaiheittain. Ensin tehdään teiden ja tieliittymien alitukset, minkä jälkeen rakennetaan runko- ja jakeluverkko. Lopuksi tehdään tonttiliittymät ja asennetaan valokuitu tilaajan osoittamaan paikkaan kiinteistössä.
Hankkeesta riippuen asennuksia voidaan tehdä myös verkonrakentamisen eri vaiheissa. Mikäli asennukset tehdään ennen kuin valokuituverkon runkoyhteydet ovat toiminnassa, puhutaan kylmäasennuksesta. Kylmäasennuksia tehdään, jotta asiakas saa yhteyden käyttöönsä heti verkon valmistuttua. Tyypillisesti ensimmäiset yhteydet kytketään käyttöön puolen vuoden kuluttua rakentamisen alkamisesta.
Urakoitsija vastaa tontillasi tapahtuvista töistä. Jos olet tilannut kauttamme myös kuitupäätelaitteen, valokuitu toimitetaan sinulle sisälle asti käyttövalmiiksi asennettuna. Urakoitsija siistii ja tasoittaa kaivuujäljet tontilla konetyönä. Lopullisista vihertöistä vastaa tontin omistaja – esimerkiksi uuden nurmikon kylvöstä vastaa liittymän tilaaja, ei urakoitsija.
Käymme kiinteistön omistajan kanssa läpi reittisuunnitelman ennen kaivuutöiden aloittamista. Pyrimme huomioimaan istutukset, pihakivetykset ja muut kaapelireittiin vaikuttavat asiat. Valokuitukaapeli vedetään kotiisi sopivinta reittiä pitkin niin, että kaivuutöistä koituu mahdollisimman vähän haittaa.
Halutessasi voit minimoida kuiturakentamisen haittoja entisestään asentamalla 40 cm syvyyteen läpimitaltaan 50 mm sileäpintaisen muoviputken (esim. sadevesiputki). Suojaputki asennetaan talon reunasta ajotien varteen. Putkenpäät tulee suojata vedenpitäviksi esimerkiksi teippaamalla, ja molempiin päihin tulee asettaa merkkikepit tekstillä “valokuitu”. Hyödynnämme tätä putkea asennuksen yhteydessä, jolloin pihapiiriä tarvitse erikseen avata.
Ei voi. Jokaiselle valokuituun liittyjälle varataan tietty kuitumäärä jakokaivosta tai -kaapelista. Näitä kaivoja on noin 2–5 kilometrin välein. Jälkikäteen liittyminen nostaa merkittävästi liittymiskustannuksia.
Kyseessä ovat sähkölain edellyttämät olemassa olevien kaapeleiden merkinnät. Merkintöjen tarkoituksena on ehkäistä tahattomia kaapelikatkoja kaivuutöiden yhteydessä. Merkinnät eivät siis suoranaisesti liity kiinteistön valokuitukaapelin rakentamiseen.
- Neonvihreä maali = kaukolämpökaapeli
- Sininen maali = sähkökaapeli
- Oranssi maali = tietoliikennekaapeli
Tonttikartta edesauttaa verkon rakentamista kiinteistöön, mutta se ei kuitenkaan ole pakollinen. Urakoitsija varmistaa kiinteistön kuitureitin ennen valokuidun rakentamista.
Valokuitukaapelin suositeltu asennussyvyys tontilla on 0,4 metriä. Tontin ulkopuolella suositeltu asennussyvyys on 0,7 metriä.
Valokuitukaapeli (4 x SML) on noin pikkusormen vahvuista (0,8 metriä).
Lähtökohtaisesti alueella toimivat operaattorit eivät anna lupaa hyödyntää olemassa olevia kaapeleita – siksi rakennamme oman verkon. Voimme kuitenkin hyödyntää olemassa olevia putkituksia, jotka ovat pääsääntöisesti kiinteistön omaisuutta.
Vältämme asfaltin rikkomista kaikin keinoin ja tarkistamme aina olemassa olevat putkitukset ja muut seikat. Mikäli kiinteistön omistajalle arvellaan tässä vaiheessa tulevan ylimääräisiä kuluja asfaltin korjaamisesta, on tilaajalla oikeus perua tilaus.
Kun valokuidun kaapelityöt päättyvät, tienvarret jäävät odottamaan jatkokäsittelyä. Yleisten tiealueiden ennallistamisesta ja nurmetuksista vastaa tiealueen omistaja – useimmissa tapauksissa tiealueen ennallistamisesta on sovittu kunnan kanssa. Yksityisteiden ja -maiden osalta asia sovitaan kunkin tiehoitokunnan kanssa erikseen. Huomioithan, että tontilla tapahtuvien kaivuutöiden lopullisista vihertöistä vastaa aina tontin omistaja.
Kaivuutyöt tontilla pyritään tekemään aina niin, että tontille aiheutuva haitta on mahdollisimman pieni. Sopimus- ja tilausehtojemme mukaisesti Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy:n urakoitsija siistii ja tasoittaa kaivuujäljet konetyönä. Lopullisista vihertöistä vastaa tontin omistaja eli esimerkiksi uuden nurmikon kylväminen on liittymän tilaajan vastuulla. Emme vastaa tontilla asennuksen aikana mahdollisesti aiheutuvista vahingoista istutuksille, pihateille, nurmikolle tai maassa jo oleville johdoille, putkille tai muulle vastaavalle omaisuudelle.
Mikäli kaivuutöistä aiheutunut haitta on suurempaa kuin ehdoissa on mainittu, pyydämme tekemään vahinkoilmoituksen. Vahinkoilmoitukseen tulee liittää kuvat vahingosta. Toimita täytetty vahinkoilmoitus sähköpostitse valokuitu@oss.fi tai postitse MeidänKuitu, Voimatie 2, 90440 Kempele. Vahinkoilmoituksen käsittelyaika on noin 14 vuorokautta.
Laskutus
Laskutus alkaa, kun valokuituliittymäsi on kytketty käyttöön. Toimitamme ensimmäisen laskun paperisena postiosoitteeseesi, mutta muutoin suosittelemme e-laskun käyttöönottoa (ohjeet ensimmäisessä laskussa). Ensimmäisen laskun jälkeen veloitamme palveluhinnaston mukaisen maksun muista paperilaskuista.
Maksat valokuidun liittymismaksun kertamaksuna yhdessä erässä, kun asennus on tehty. Kun liittymismaksu on maksettu, laskusi koostuu kuukausimaksusta, joka määräytyy liittymänopeutesi mukaan. Laskutus alkaa, kun liittymä on otettu käyttöön.
Esimerkiksi, jos otat liittymän käyttöön heti asennuksen jälkeen ja olet valinnut päätelaitteen maksutavaksi kertamaksun, ensimmäinen laskusi koostuu: liittymismaksusta, kuitupäätelaitteen maksusta ja kuukausimaksusta niiltä päiviltä, kun valokuitu on ollut käytössä asennuskuukautena.
Huom. Mikäli otat valokuituliittymän käyttöön vasta myöhemmin, liittymämaksu ja päätelaitteen kerta- tai kuukausimaksu (24 kk ajan) tulevat maksettavaksi heti asennuksen jälkeen.
Voit ottaa e-laskun käyttöön verkkopankissasi. Valitse toimittajaksi MeidänKuitu. E-lasku toimitetaan automaattisesti verkkopankkiisi, jossa voit maksaa laskun missä ja milloin tahansa.
Kyllä voi, ilmoitathan työnantajasi laskutustiedot asiakaspalveluumme. Voit tehdä ilmoituksen puhelimitse tai sähköpostilla.
Maksamiseen ja maksuaikaan liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä Ropo Capitalin asiakaspalveluun puhelimitse 017 366 7000, sähköpostilla asiakaspalvelu@ropocapital.fi tai chatin kautta osoitteessa ropo-online.fi. Asiakaspalvelu on avoinna ma–pe klo 8–20 ja la klo 10–15.
Asiakastietoihin ja laskun sisältöön liittyen voit olla yhteydessä MeidänKuidun asiakaspalveluun puhelimitse 044 7344 344 tai sähköpostilla meidankuitu@oss.fi. Asiakaspalvelu on avoinna ma–pe klo 8–17.
Autamme mielellämme
Asiantuntijamme auttavat mielellään kaikissa valokuituasioissa ja tekevät tarjouksen kiinteistösi liittämisestä valokuituverkkoon.