Hyppää sisältöön

Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä sähköön ja sähköverkkoon liittyen. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään, mikäli et löydä vastausta kysymykseesi.

Sähköverkosta kysyttyä

Sähkönsiirtoyhtiö vastaa sähkön siirtämisestä tuottajalta käyttäjälle. Osuuskunnan alueella sähkönsiirtoyhtiönä toimii Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy. Huolehdimme sähkönsiirron lisäksi sähköverkon kunnossapidosta ja rakentamisesta, kehittämisestä, vikapäivystyksestä sekä sähkönkulutuksen mittauksesta.

Sähkönmyyntimme hoitaa nykyisin Oomi Energia, jonka osaomistaja Oulun Seudun Sähkö on. Tämä antaa meille paremman mahdollisuuden tuottaa asiakkaidemme arkea helpottavia palveluita ja tuotteita.

Muutaman sekunnin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, joka estää pidemmän sähkökatkon syntymisen. Ukkonen tai pieneläimet voivat aiheuttaa ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suurin osa pidemmistä katkoista voidaan ehkäistä lyhyellä sähkökatkolla.

Löydät sähkönkäyttöpaikkoihisi liittyvät tiedot, kuten kulutus-, sopimus- ja asiakastietosi online-palvelustamme.

Rekisteröityminen tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Sähkölaskuista kysyttyä

Sähkölasku muodostuu kolmesta tekijästä: sähköenergiasta, sähkönsiirrosta ja veroista. Sähköenergian voi kilpailuttaa ja ostaa haluamaltaan yhtiöltä. Sähkönsiirrosta vastaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö, tässä tapauksessa Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy. Siirtomaksun yhteydessä laskutetaan myös sähkövero ja huoltovarmuusmaksu.

Sähköenergian hinta muodostuu sähkön tuotannosta, hankinnasta ja myynnistä aiheutuvista kustannuksista. Voit valita ja kilpailuttaa sähkönmyyntiyhtiön vapaasti. Jäsenalennettua sähköä myy yhteistyökumppanimme Oomi Energia.

Sähkönsiirron hintaan vaikuttaa paikallisen verkon olosuhteet: sähköverkon rakentaminen, käyttö ja kunnossapito. Hinnoittelu on aina yhtiökohtainen ja sitä valvoo Energiavirasto. Sähkönsiirron osuus sähkölaskusta on noin kolmannes.

Sähkönsiirron hinta ei muutu myyjää vaihdettaessa. Paikallinen sähköverkkoyhtiö vastaa sähkönsiirrosta asiakkaalle yhtäläisin hinnoin ja ehdoin myyjästä riippumatta.

Sähkön myynti ja sähkönsiirto tulevat erillisinä laskuina: Valitsemasi sähköenergian myyjä lähettää laskun sähkönmyynnistä ja paikallinen verkkoyhtiö sähkönsiirrosta. Jos käyttöpaikkasi on Oulun Seudun Sähkön verkkoalueella ja ostat sähköenergiasi Oomilta, saat yhden yhdistetyn laskun.

Laskujen maksamiseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä maksuneuvontaan: www.ropo-online.fi.

Ropo Capital hoitaa puolestamme maksuaikaan, laskun maksamiseen ja perintään liittyvät asiat.

Sähkönmyyntisopimukseen liittyvät tiedot löydät oman sähkönmyyjäsi online-palvelusta. Ostaessasi sähkösi Oomilta, näet kokonaissähkölaskun OmaOomi-palvelusta.

Sähkösopimuksista kysyttyä

Voit päättää vanhan sähkösopimuksesi kätevästi samalla, kun teet sähkönmyyntisopimuksen uuteen kotiisi. Suosittelemme tekemään uuden sopimuksen viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen muuttoa. Jos kyseessä on kiinteistön kauppa (omakotitalo tms.), olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse sähköliittymän siirtämiseksi. Muista myös irtisanoa vanha sopimus.

Kiireellisissä muutoissa suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse. Sähköt saa päälle viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.

Ole yhteydessä sähkönmyyjääsi, jolloin nykyinen sopimuksesi päättyy ja voit tehdä uuden sähkönmyyntisopimuksen uuteen käyttöpaikkaasi. Muuttoilmoitus kannattaa tehdä vähintään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää.

Voit solmia uuden sähkösopimuksen korkeintaan kolme kuukautta ennen sopimuksen alkamisajankohtaa.

Autamme mielellämme

Asiantuntijamme auttavat mielellään kaikissa sähköverkkoon liittyvissä kysymyksissä ja auttavat valitsemaan oikeat palvelut.