Hyppää sisältöön

MeidänLämpö IISI tuo huolettomuutta kotiin

  • Asiakastarinat
  • MeidänLämpö
02.03.2024

Kempeleläinen pariskunta hankki MeidänLämpö IISI -palvelun loppuvuodesta. Kotoilusta nauttivalle kaksikolle se oli huoleton päätös.

Kempeleläiset Jari Moilanen ja Kaisu Mäkelä ovat asuneet 80-luvun punatiilisessä kodissaan pian 20 vuoden ajan. Kun pariskunta vuosituhannen alkupuolella muutti Kempeleseen, oli selvää, että talosta tulisi heidän kotinsa, mikäli se tulisi joskus myyntiin. Ja kuinka ollakaan, muutama vuosi myöhemmin kaksikko kantoi tavaroita unelmakotiinsa.

Kodin mukana tuli kaukolämpö, joka on palvellut taloa jo sen alkuajoilta asti. Aikaisempi asukas oli vaihdattanut lämmönjakokeskuksen ennen pariskunnan asuntokauppoja, mutta silläkin alkoi olla jo ikää.

– Olen puhunut jo vuosien ajan, että laitteet pitäisi vaihtaa. Käyttövedessä on ollut ongelmia, samoin muissa laitteissa. Viime vuoden puolella osuuskunnalta soitettiin ja tultiin tekemään lämmönjakokeskuksen kuntotarkastusta, Moilanen muistelee alkutilannetta.

Kuntotarkastuksen jälkeen pariskunta päätti hankkia MeidänLämpö IISI -palvelun.

Avaimet käteen -kaukolämpöpalvelu

Kaukolämmön asiakkuusvastaava Jarkko Jokelainen kertoo, että Oulun Seudun Sähköltä otetaan yhteyttä ja tarjotaan maksutonta kartoituskäyntiä, mikäli kohteessa epäillään olevan iäkäs lämmönjakokeskus. Keskuksen tekninen käyttöikä on keskimäärin 20–25 vuotta, minkä jälkeen se olisi aika vaihtaa uuteen. Tällaisille asiakkaille tarjotaan MeidänLämpö IISI -palvelua.

– Palvelu on omakotitaloissa asuville ja nykyisille kaukolämpöasiakkaille suunnattu palvelu, jossa kodin lämmönjakokeskus tarkastetaan ja vaihdetaan uuteen. Toimitamme keskuksen avaimet käteen -palveluna: teemme kuntotarkastuksen, vaihdamme uuden keskuksen, optimoimme sen asetukset ja viemme vanhan laitteen pois, Jokelainen summaa.

Lämmönjakokeskuksen omistus säilyy osuuskunnalla, mikä tarkoittaa asiakkaalle pelkästään kuukausimaksua sovitun lämpömaksun lisäksi. 

Huolettomuutta kaivataan

Kartoituskäynnin jälkeen Moilanen ja Mäkelä saivat mustaa valkoisella: vaikka lämmönjakokeskus oli iäkäs, olisi se ollut kuntoraportin mukaan vielä käyttökelpoinen. Pariskunta oli kuitenkin sitä mieltä siitä, että keskus kannatti vaihtaa uuteen jo nyt.

– Meidän tuurilla se olisi paukahtanut pahimpien pakkasten aikaan, molemmat nauravat.

Uusi lämmönjakokeskus asennettiin paikoilleen loka-marraskuun taitteessa, joten palvelu on ehtinyt olla pariskunnan käytössä nyt neljän kuukauden ajan.

MeidänLämpö IISI -palveluun kuuluu asennuksen lisäksi myös määräaikaistarkastukset, jotka tehdään joka toinen vuosi lämmityskauden aikana. Tarvittaessa osuuskunta vastaa lämmönjakokeskuksen osien vaihdosta ja huollosta.

– Muutamat asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita palvelusta, vaikka kodin lämmönjakokeskus ei olisikaan vielä kovin vanha. Huolettomuus ja palveluiden ulkoistaminen kiinnostaa, Jarkko Jokelainen pohtii.

Moilanen ja Mäkelä kertovat, että kaukolämpöön tuskin kiinnittää enää huomiota. Lämmitys on selkeästi tasaisempaa ja käyttövesi lämpenee nopeammin. Muutaman kuukauden käytön jälkeen pariskunta ei voi kuin suositella palvelua.

– Samanlainen palvelu hommattiin vastikään naapuriin. Myös toisen naapurin isännän kanssa on ollut puhetta palvelusta ja olen kertonut, että hyvä on ollut. On nimensä veroinen eli niin iisi kuin luvataan, pariskunta tiivistää.

Lisätietoa aiheesta

Heräsikö sinulla kysyttävää aiheesta? Asiantuntijamme auttavat mielellään, mikäli jokin asia aiheessa jäi mietityttämään.