Etusivu / Sähkö / Sähkönsiirto / Sähköhäiriöt / Kysymyksiä ja vastauksia sähkön laadusta

Kysymyksiä ja vastauksia sähkön laadusta

1. Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat?

Muutaman sekunnin tai parin minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla usein estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet aiheuttavat usein ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suurin osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla.

2. Mistä johtuu valojen välkkyminen tai himmentyminen?

Valojen välkkyminen voi johtua lyhyestä, muutaman sekunnin sähkökatkosta tai jännitteen laadun puutteista. Jännitteen laatua voi huonontaa esim. kiinteistön sähköverkon kuormituksen paikallinen kasvu tai sähköyhtiön verkossa esiintyvä vika. Toisinaan välkyntä voidaan korjata käyttämällä tavallisen hehkulampun tilalla loistelamppuja eli ns. säästölamppuja. Jos välkyntä tai valojen himmentyminen jatkuu, ota yhteyttä meihin.

3. Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita?

Lyhyet sekuntien tai muutaman minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen heikentää laitteiden kestävyyttä ja voi pahimmassa tapauksessa sähkökatkon yhteydessä rikkoa laitteen. Toiset laitteet häiriintyvät katkoksista, esim. kotitietokone voi jumiutua ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi.

4. Mihin katuvalaistusta koskevat vikailmoitukset tehdään?

Katuvalaistuksen omistaa yleensä kunta tai Liikennevirasto. Vikailmoitusnumeroa voi tiedustella alueemme kuntien puhelinvaihteesta.
Liikenneviraston omistamien tievalaistuksien vikailmoitukset tehdään Tieliikennekeskukseen. Tienkäyttäjän linja palvelee ympäri vuorokauden numerossa 0200 2100.

Oulun Seudun Sähkö
Voimatie 2, 90440 Kempele • puh. (08) 310 1313, faksi (08) 381 763 • asiakaspalvelu@oss.fi